Robben Island - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Robben Island - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Robben Island

01 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanmorgen zijn we na het ontbijt meteen richting het centrum van kaapstad gereden. Nadat we in dit drukke centrum eindelijk een parkeergarage hadden gevonden moesten we 8 rondjes omhoog rijden in deze garage om bij de public parking te komen. De rest was allemaal gereserveerd.
We besluiten naar het slaven museum te gaan. Dit is erg indrukwekkend om te zien. Kinderen worden bij hun moeders uit hun armen gerukt, slapen met veel te veel mensen in een klein hokje....
Na ongeveer een uur in het museum te zijn geweest rijden we naar de haven, waar we met de boot vertrekken naar Robbeneiland. Dit is het eiland waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Eerst krijgen we een rondleiding over het eiland en zien we de gebouwen waar de mensen nu wonen, de kerk, school enz. Vervolgens, wanneer we weer in de bus zitten, verteld een ex-gevangenen, over zijn ervaringen uit die tijd. Onze tweede en laatste stop is bij de gevangenis. Er wordt ons uitgelegd hoe de mensen hier op de grond sliepen (op een dun matrasje van 1 cm dik), hoe het ging wanneer ze contact wilden hebben met de buitenwereld en zo nog meer. Ook hebben we enkele cellen mogen zien, zo ook die van Nelson Mandela.
Wanneer we met de boot weer terug zijn drinken we even iets en gaan naar ons volgende hotel. Na het inchecken even vlug opfrissen en met de taxi naar Mama Africa. Een restaurant met live muziek! De sfeer is heel gemoedelijk en het eten erg lekker. Helaas voelt Rob zich niet goed en moeten we al snel weer gaan. Hopelijk gaat het snel weer beter!