Township - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Township - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Township

02 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanmorgen na ons ontbijt zijn we naar de bushalte gelopen om hier op de hop on- hop off bus te stappen. We kunnen zo veel zien van kaapstad.
We stappen uit bij de eerste halte om hier naar een groot aquarium te gaan kijken. Je kunt van heel dichtbij verschillende vissen heel erg goed zien, ook de haai.
Na het bezoek aan het aquarium lopen we door een grote hal. Hierin tonen jonge kunstenaars wat ze gemaakt hebben. Dit loopt uiteen van schilderijen, knuffels tot aan sieraden en accesoires voor in huis. Na deze hal komen we in een food hal. Erg leuk is dit. Er zijn verschillende keukens die zich hier presenteren. Nadat we hier even iets gegeten hebben stappen we weer op de bus en komen langs mooie gebouwen. Onderweg krijgen we uitleg van alles wat we zien. We hebben ook de mogelijkheid om uit te stappen bij een township en daar een tour te doen. We besluiten dit te doen omdat we toch wel benieuwd zijn naar hoe de mensen in een township leven. Je moet je voorstellen dat alle "huizen" super dicht op elkaar staan gebouwd, en de meeste huizen bestaan uit niet meer dan een paar golfplaten met een dak er op. Van de buitenkant ziet alles er erg triest uit. Wanneer we het township in lopen zien en merken we dat de mensen die er wonen het erg naar hun zin hebben. Veel mensen zijn buiten, je hoort veel vrolijke muziek en je ruikt een duidelijke alcohollucht. We gaan naar binnen bij een mevrouw met leukemie. Ze is helaas niet in staat om ons te ontvangen dus lopen we door. We komen buiten een meisje tegen dat bij André Rieu mee heeft gespeeld en ons verteld dat haar droom is om medicijnen te gaan studeren.
Onderweg zien we 3 kleine kinderen staan die meteen naar ons rennen. Ze slaan hun armen om ons heen en knuffelen ons alsof hun leven er vanaf hangt. We geven ze een koekje en gaan met ze op de foto. Het kost ons moeite om weer verder te gaan want ze laten ons niet meer los. Ze willen opgetild worden en geknuffeld......zo lief!!!
Wanneer we weer verder kunnen komen we bij een klein kroegje. Rob gaat met de bevolking uit het township biljarten. Volgens mij doen die mensen daar niets anders dan biljarten en in de kroeg hangen want ze waren erg goed en meer dan de helft had genoeg drank gehad voor de rest van het jaar. Na het bezoek aan de kroeg, zien we ook nog een kerk en mogen we bij mensen thuis ( waar weer iedereen naar bier ruikt) hun zelfgebrouwen bier proeven. Dit uit een blik waar iedereen uit drinkt....uhm, nee dank je. Onze gids brengt ons terug naar de bus en verteld ons dat de mensen hier soms maar 2000 rand verdienen per maanden (delen door 15 en je weet wat dit in euro's is).
Wat een super ervaring was het om het township te bezoeken en wat een aardige mensen hier!
Wanneer we terug zijn in het hotel drinken we even een wijntje en gaan vervolgens naar de mexicaan. Na het eten gaan we nog even naar een kroegje om een pilsje te drinken. Nu gaan we lekker slapen zodat we morgen op en top kunnen genieten van onze laatste dag hier.