Overnachten in het regenwoud - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Overnachten in het regenwoud - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Overnachten in het regenwoud

18 September 2018 | Indonesië, Bukit Lewang

Na een vroeg ontbijt met lekker vers fruit, gaan we naar Sumatra Ecotravel. Deze organisatie neemt ons de komende twee dagen mee op pad door het regenwoud. Vandaag staat een wandeling van 6-7 uur gepland waarbij we hopelijk Oerang Oetans tegen komen. Aangezien het hier gisteren geregend heeft is het hier op sommige stukken heel glad. Beenspiertjes worden goed getraind dus! Na twee uur lopen hebben we geluk, we zien de eerste oerang oetan. De apen in dit gebied zijn semi-wild. Ze leven in het wild maar zijn al te goed op de hoogte van de route die toeristen afleggen. Over het algemeen zijn de apen afstandelijk, maar er zijn twee uitzonderingen. Jackie is een lieverd die graag de toeristen een handje geeft. Mina daarentegen is agressief en kun je alleen op afstand houden door haar fruit te voeren. We zien ze allebei, en duidelijk wordt dat Jackie erg lief is. Ze loopt op een andere toerist af, pakt haar hand en neemt haar een stuk mee. Door het voeren van fruit laat Jackie gelukkig ook weer prima los.
Bij de lunch worden we vandaag getrakteerd op nasi goreng in een bananenblad. Ook de fruitsalade wordt op jungle servies in de vorm van van bananenblad opgediend. Daarna gaan we verder aan de tocht. De wandeling is best pittig. Het is veel steil omhoog en omlaag lopen en klimmen. De laatste afdaling naar het kamp duurt zelfs 45 minuten. Er hangen touwen om je aan vast te houden zodat je abseilend naar beneden kunt, zo steil gaat het omlaag!
Het kamp ligt aan de rivier. We nemen een duik om ons op te frissen want een douche is er niet. Ook het toilet is van de variant “jungle bush toilet”. Na het eten scoren we nog een lauwwarm Bintang biertje en gaan daarna moe maar voldaan slapen in onze tent.