Transport hoppen naar Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Transport hoppen naar Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Transport hoppen naar Bandung

21 September 2018 | Indonesië, Bandung

Vandaag gaan we naar Bandung. We hebben verschillende reisopties bekeken en gaan voor de toeristische route door de bergen. Volgens internet zou dit de mooiste autoroute van Java zijn. Het is maar 150km maar door het drukke verkeer kun je hier gerust de hele dag over doen. We wilden dit eerst met een privé-chauffeur doen maar dat vonden we te duur. Dus pakken we de bus naar Bogor. Dit deel valt mee. We zijn er in anderhalf uur. In een bakkerij kopen we iets voor onderweg en vragen daar ook meteen of ze ons kunnen helpen met transport. Uiteindelijk gaan we met een soort Uber auto mee (GrabCar). De rit door de bergen van Puncak duurt anderhalf uur en is niet duur. Onze chauffeur is een gepensioneerde verkoper en blijkt een erg goede reisleider. Hij weet ons veel over de omgeving te vertellen. Erg leuk. Iedereen wil met ons een selfie maken, want hier komen niet zoveel blanke mensen. Je voelt je net een Hollywood ster. So far so good, maar hij maakt zich alleen een beetje zorgen over de rest van onze reis. We zijn pas halverwege en hij mag ons vanwege regels van GrabCar niet over de provinciegrens brengen. In de bergen rijden geen bussen. We zijn dus op mini busjes aangewezen, maar daarmee wil je niet ver rijden. Het zijn namelijk echt mini mini mini busjes. Onze GrabCar chauffeur is zo aardig om er één voor ons aan te houden. We komen hiermee tot in de volgende stad waar we een bus kunnen nemen. In de stad moeten we nog een keer van mini mini bus wisselen. Deze chauffeur doet een beetje vaag en lijkt alsof hij extra veel tijd nodig heeft om bij de bus terminal te komen. De twee mini busritjes hebben bijna twee uur tijd gekost en we zijn niet veel verder. We hebben honger en zijn er wel een beetje klaar mee. Bij de bushalte komen we een aardige jongeman tegen die aan biedt om ons naar Bandung te brengen met zijn auto. Kost wel wat maar dan hebben we wel een mooie auto die overal stopt waar we willen. De rit van anderhalf uur duurt uiteindelijk 3 keer zo lang door het drukke verkeer. Ook deze chauffeur is super aardig en laat ons nog een paar leuke spots zien. We stoppen ook nog ff bij een leuk restaurant waar we typisch lokaal eten proberen. Na een lange dag met 6 keer ander vervoer zijn we 10 uur later op de bestemming. Uiteindelijk zijn we dus net zo duur uit als we meteen de privé-chauffeur in Jakarta hadden genomen. We hebben in ieder geval ervaren hoe aardig en behulpzaam de Indonesiers zijn. Ze staan hierom bekend en dat hebben we vandaag gelukkig mogen ervaren met de twee privé-chauffeurs.