Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Knysna

23 September 2015 | Zuid-Afrika, Knysna

Na het ontbijt gaan we op weg naar Knysna, een rit van 300 km. We besluiten te reizen via een aantal baaien aan de kust. Eerst stoppen we bij Jeffreys bay. Hier wordt ieder jaar een internatione surf wedstrijd gehouden. Nu zien we er maar 2 in het water op hun boards op zoek naar een goede tube. We doen een drankje op de boulevard en rijden door naar Cape St. Francis. De kustplaatsen zien er totaal niet Afrikaans uit met hun grote beach huizen. De townships net buiten het dorp zijn een hele andere wereld. In Cape St. Francis stoppen we bij de vuurtoren. In de zee zien we water omhoog spuiten. Het zijn walvissen! Langs de kust tot aan Kaapstad 300 km verder kun je walvissen spotten. We zien ook de vinnen van een groepje dolfijnen. Cool! Nu al zin in de boottocht in Hermanus waar we hopenlijk walvissen van dichtbij gaan zien.
We besluiten ook nog even bij Oyster bay te stoppen. De weg erheen gaat al snel over in een hobbelige zandweg vol met gaten. Op sommige stukken kan Rob gelukkig goed doorrijden. De omgeving kenmerkt zich door weiden met koeien, af en toe een boerderij en soms wat bomen. Als we bij Oyster bay aankomen blijkt het een klein boerengat te zijn, maar wel mooie zandduinen heeft. Snel verder dus. Volgende stop is Tsitsikamma national park. We hopen vlug weer op verharde weg te komen, omdat we al een keer door een stukje overstroomde weg moesten rijden. Onderweg in ons polootje komen we alleen maar jeeps tegen. Zal toch wel nodig zijn dan. Eén keer wordt onderschat hoe hoog een heuvel is met gevolg een dikke knal tegen de bodemplaat. Ook komen we nog een overstroomde weg tegen waar we doorheen moeten. Als zien hoe ver de tegemoetkomende jeep in het water zakt krijgen we het een beetje benauwd. Gaat hier dan het avontuur over de onverharde weg eindigen? Rob stapt uit en kijkt waar het het minst diep is. Francis stapt ook uit zodat ze aanwijzingen kan geven. Door helemaal rechts door de berm te rijden kan Rob het diepe water voor het grootste deel ontwijken. Nu maar hopen dat dit het laatste obstakel was. Niet helemaal. Ditmaal wordt de weg geblokkeerd door 100 koeien. We banen ons een weg erdoorheen. We komen zonder lekke banden eindijk bij asfalt aan. Uiteindelijk hebben we twee uur over deze rally weg gereden. Door deze vertraging komen we te laat bij het national park om over de hangbruggen bij zee te wandelen, dus stoppen we alleen om foto's te maken. Het laatste uur naar Knysna rijden we weer in het donker. Zijn we toch nog bijna 10 uur onderweg geweest. Als we bij het huisje aankomen gaan we een hamburger eten bij de pub op de hoek.