Cultuur, hippo en croc - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Cultuur, hippo en croc - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Cultuur, hippo en croc

20 September 2015 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Vandaag hebben we een keer lekker kunnen uitslapen en dat was ook wel nodig na alle vroege ochtenden. Na het eten werden we opgehaald door een mevrouw uit een typisch afrikaans dorpje wat naast St. Lucia ligt. Ze was traditioneel gekleed. Ze begon meteen te vertellen over het dorpje waar ze woont. Wat meteen opvalt is de klik-taal die ze spreekt. Ze verteld ons in haar taal wat we moeten zeggen wanneer we in haar geboorteplaats zijn. Pfoeh!....dat valt even vies tegen! Eenmaal in het dorpje neemt iemand anders het over en neemt ons mee naar een oude wijze medicijnvrouw. Het is traditie dat de vrouwen respect tonen voor de man in hun cultuur, dus overal gaan de mannen als eerste naar binnen.
De medicijnvrouw weet aan Francis te vertellen dat ze een lang en gelukkig leven voor de boeg heeft, samen met haar gezin. Ook ziet ze kinderen. Ze geeft aan dat Francis aan God om hulp moet blijven vragen en dan komt alles goed. Na dit toch wel vreemde gebeuren gaan we naar het huis van het stamhoofd. De huisjes lijken op een bijenkorf gemaakt van stro, met een heel klein deurtje er in. Je moet bijna kruipend naar binnen omdat het anders niet past. We krijgen uitleg over de klederdracht van de mensen. Wanneer we verder gaan krijgen we een vechtspel te zien, waar ook Rob aan mee mag doen. Vervolgens wordt er door inwoners van het dorp een traditionele dans uitgevoerd, en jullie raden het al...... Rob en ik mochten onze dansmoves ook laten zien. Top!!
Na het culturele gedeelte zijn we vandaag een grote wandeling gaan maken in een gebied waar veel dieren te zien zouden moeten zijn. Helaas hebben we op een springbok en wat apen na niet veel gezien. We besloten om voor de hippo & croc tour nog even iets te gaan eten. Na het eten werden we opgehaald en zijn we met een boot op zoek gegaan naar nijlpaarden en krokodillen. Plotseling zien we in het water iets bewegen en we komen er achter wat het is....het was een haai!! Na de tocht gaan we weer eten bij Brava. Ditmaal bestellen we een flatbread (mini pizza) als voorgerecht en pasta als hoofdgerecht. Met ieder 3 drankjes erbij, moesten we samen 30 euro betalen. Uiteten is hier niet zo duur en doen we dus ook iedere avond. Morgen vliegen we van Durban naar Oost-London en rijden dan door naar Addo, waar we ook twee dagen blijven.