Pasir Belanda, Kota Bahru - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Pasir Belanda, Kota Bahru - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Pasir Belanda, Kota Bahru

21 September 2014 | Maleisië, Kota Bharu

De reis van Penang naar Kota Bahru is 384 KM lang. In Nederland zou je in 4 uur op de plaats van bestemming zijn. We vertrekken om 9 uur uit Penang. Het eiland is met het vasteland verbonden via een 7 KM lange brug. De reis begint goed met de eerste kilometers over de snelweg. Helaas gaat de overige 350 KM over wegen door het binnenland waar je niet harder dan 60 á 80 km/h kan rijden. Blijkbaar stuurt de navigatie ons via de toeristische route, want om 17 uur 's middags bereiken we pas onze eindbestemming! We hebben wel een mooie weg gereden. Van west naar oost. Waar je ook kijkt, om je heen is er altijd het regenwoud. We rijden over smalle weggetjes door dorpen, door heuvelachtig gebied en we moeten ook een aantal bergen over. We passeren ook nog Belum National Park en gaan via een brug over het Temenggor Lake. De hele route is erg mooi en afwisselend. Halverwege stoppen we op een bergtop bij een eetgelegenheid. Het is weer een typisch Maleisische eetplek. Er is een hoek waar je een hamburger kunt bestellen, en een mini supermarkt, maar en staat ook een lange tafel waar je rijst en vlees kunt opscheppen. Ga er bij staan met je viskraam en niemand die raar opkijkt.
In de verte begint het aardig donker te worden. Er is regen op komst. We besluiten om snel verder te rijden, maar de regen ontwijken lukt niet. Het komt met bakkend uit de hemel en voor we het weten is de bergweg één grote rivier en zien we geen hand voor ogen. Stapvoets rijden we naar beneden. Af en toe wordt de weg gekruist door waterstromen. Als het hier regent dan regent het ook meteen echt goed!
We naderen de grens met Thailand en rijden door een dorp waar je nog niet dood gevonden wilt worden. Het oogt een beetje creepy. Lijkt wel op een Aziatische versie van een western stadje in Texas.
Na 7 uur rijden komen we aan bij de luchthaven van Kota Bahru en leveren we de huurauto in. We pakken een taxi naar Pasir Belanda. Verscholen tussen de bossen en de oever van de rivier ligt Pasir Belanda. De Nederlandse Harrie biedt 7 hele leuke en knusse chalets aan in de prachtige kampong Banggol, waar je het traditionele leven nog kunt meemaken van Kelantan. Op je onderzoekingstocht door de kampong kun je de handwerkslieden bezig zien met het maken van een wau (een traditionele vlieger), prachtige songket, batik, of houtsnijden. Allemaal ambachten, die in deze kampong nog worden uitgeoefend. De buurvrouw van Harrie kan heerlijk koken en tegen een kleine vergoeding heeft zij voor ons en 4 andere mensen gekookt. Morgen gaan we even kijken wat we allemaal willen zien/doen.