Tabin Wildlife Resort - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Tabin Wildlife Resort - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Tabin Wildlife Resort

13 September 2014 | Maleisië, Lahad Datu

De komende 3 dagen staat in het teken van Tabin Wildlife Resort. Dit is een beschermd regenwoud van 122.000 hectare groot. Tijdens het uitchecken stond onze gids al klaar om ons mee te nemen naar het hoofdkantoor van Borneo Dream. Hier moesten we ons eerst registreren voordat we naar Tabin Wildlife Resort konden gaan. We hebben hier nog een boekje mee gekregen welke dient als een soort van checklist. Hierin staan alle dieren die voorkomen in het oerwoud. Met een jeep rijden we de eerste 30 minuten over een verharde weg en vervolgens nog een uur over een onverharde hobbelige gravel weg. Onderweg zien we al verschillende dieren, zoals een Bearded Pig (wild zwijn) met haar jongen, een King Cobra en een grote leguaan.
Bij aankomst in Tabin Wildlife Resort krijgen we een welkomst drankje en wordt kort het programma uitgelegd. Nadat ons duidelijk wordt gemaakt dat we best nog iets te eten mogen pakken van het ontbijtbuffet ( verschillende mensen kwamen ons dit zeggen) zijn we naar onze lodge gegaan. Je hebt hier 2 soorten lodges, de rivierlodge en de heuvellodge. Wij slapen de komende twee nachten in de heuvellodge. Het is echt geweldig!!! Onze lodge (een schattig houten huisje) ligt midden in de jungle op een heuvel met uitzicht op de Lipad rivier. De lodge ziet er erg knus en gezellig uit.
Nadat we onze bagage hebben uitgepakt was het tijd voor de eerste wandeltocht door de jungle. Dus......leech sokken ( tegen bloedzuigers) aan en wederom de rubberen laarzen. Onze gids begint zijn tour door ons mee te nemen naar een boom die bij de ingang van het park staat. Hier wijst hij ons op een groene slang die om een tak gekronkeld ligt. Het is de green whip snake, welke zeer giftig is. Gelukkig hebben ze anti-gif in huis tegen de meest voorkomende slangen, anders is het binnen 30 uur tijd om 6 planken te bestellen, maar ze hebben ook nog een korte lijn naar de helikopterdienst van het ziekenhuis. Via een hangbrug steken we de rivier over waarna de tocht begint. We zien er erg mooie vogels, planten, hoge bomen en poep van de olifanten. De uitwerpselen zijn helaas al wat ouder, maar het is wel een teken dat we misschien olifanten kunnen gaan zien :) We lopen door hoog gras en hopelijk blijven de slangen uit de buurt. De gids vertelt dat slangen overdag niet actief zijn. Gelukkig maar! Bij terugkomst bij het resort bekijken we ook nog de bibliotheek. Er is ook een herdenkingsplaats voor een jonge toeriste die hier in 2011 is omgekomen door een aanval door een Bull olifant, dit is de meest agressieve soort.
Na de lunch gaan we op drive en trekking naar de Lipad Mud Vulcano, maar eerst wijst de gids ons op Gibbon apen die door de bomen slingeren rondom de lodges. We rijden eerst 2 km in een open jeep door het regenwoud. Daarna gaan we te voet verder naar de vulcano. Dit is een natuurverschijnsel waarbij gas, water, zout en zand een bubbelend modderbad veroorzaakt. 's Nachts komen hier olifanten en wilde zwijnen om te drinken. Overdag zie je hier geen dieren, maar in de verte horen we wel een jong zwijn schreeuwen. Gelukkig laat hij zich ook nog even aan de rand van de vulcano zien. We gaan dezelfde weg terug en zien nog verse olifanten poep en brede sporen in het struikgewas, maar de grote grijze dieren zijn zelf allang ver weg.
Vanavond staat de night drive op het programma. We gaan weer met de open jeep op pad op zoek maar dieren. Als eerste zien we een soort kleine boomkat (Common Palm Civet) die een vrucht aan het eten is. Daarna zien we nog een uil en een vliegende muis. Plots stoppen we want de rangers menen een olifant gespot te hebben. Ze doven alle lichten en iedereen zit muisstil in het pikkedonker te wachten op wat komen gaat. In de verte horen we de olifant nog even. Jammer! We rijden verder maar komen niets bijzonders meer tegen. Een beetje teleurgesteld keren we om. Op de weg terug komen we geen dieren meer tegen, totdat we plots stoppen. Een meter of 20-30 verderop zien we twee Borneo Pygmy olifanten in het struikgewas staan. Hebben we toch nog geluk vanavond. Ze blijven niet lang staan, maar we hebben genoeg tijd om ze vast te leggen op beeld. Voldaan rijden we huiswaarts.