Turtle Island - Reisverslag uit Turtle Islands, Maleisië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu Turtle Island - Reisverslag uit Turtle Islands, Maleisië van Robenfrancis - WaarBenJij.nu

Turtle Island

10 September 2014 | Maleisië, Turtle Islands

Vanochtend zaten we al om 7:00 uur aan het ontbijt in het hotel. We hebben ons aangepast aan de Maleisische gewoonte en rijst met curry gegeten. Lekker zo op de vroege ochtend.
Onze gids voor vandaag James, kwam ons om 8:30 uur ophalen bij het hotel. Er zaten al 2 andere backpackers in het busje, John en Kimberly uit Tazmania. We reden in 10 minuten naar de haven van Sandakan. Onderweg vertelde James meer over het programma van vandaag. In de haven verzamelden meer backpackers van andere tourguides. Er waren stelletjes uit Noorwegen, China, Nieuw-Zeeland en andere delen van de wereld. We moesten onze backpacks achterlaten, want op de kleine boten was alleen plek voor 8 passagiers en een klein beetje bagage. Rond 9:30 voeren we in een klein uur naar het 40 km verderop gelegen Selingan Turtle Island. Onderweg zagen we veel vissersboten en de typische Maleisische huisjes op palen op het water. De huisje waren gemaakt van stalen platen en hout. Ze zagen er niet erg stevig uit. Het is vergelijkbaar met een sloppenwijk, alleen dan op palen in zee.
De zee was rustig en na een uur varen kwamen we bij Turtle Island aan. Bij het eiland is geen steiger, dus de boot voer zo dicht mogelijk naar het strand waar een klein trapje klaar stond. Over de punt van de boot en via het trapje kwamen aan op een schitterend wit strandje. Wow, dat was onze eerste gedachte toen we bij het eiland aankwamen. Het kon zo een scene uit Expeditie Robinson zijn. We liepen achter James aan naar het hoofdgebouw, waar we de sleutel kregen van ons huisje. Het eiland bestaat uit 3 huisjes, een hoofdgebouw, het gebouw van de park ranger en natuurlijk de broedplaatsen van de turtles. We hadden de kamer naast John en Kimberly. De kamers zijn simpel ingericht, maar wel schoon en met airco.
Het is voor het eerst dat de zon erg heet aanvoelt. Tijd voor zonnebrand! We hebben vrij tot 18:30 en aangezien er naast strand en zee niets is gaan we dus richting the beach. Het eiland is maar 500m lang en 200m breed, dus we zijn in no time op het strand. We zijn er als eersten en daardoor lijkt het wel een onbewoond eiland. Wat een idyllische plaatje. Een heel smal strand met felblauwe zee en een paar palmbomen. Het is in woorden heel moeilijk te beschrijven hoe mooi. Weer bekruipt mij het Expeditie Robinson gevoel. Heerlijk, de rest van de dag gaan we in de schaduw liggen en af en toe een duik nemen.
Voorafgaand aan het diner kregen we eerst nog uitleg van onze gids over de turtles. Daarna volgde ook nog een uitgebreide videopresentatie. Na het diner moesten we wachten totdat iemand van de rangers luid "Turtle time" riep. Het eiland was namelijk in 4 zones opgedeeld. In iedere zone hield een ranger de wacht om in de gaten te houden wanneer de schildpadden het strand op komen. Ze komen in het donker om de eieren te leggen. Het is onduidelijk hoe laat ze komen. Het kan al om 21 uur zijn, maar het zou ook best 2 uur 's nachts kunnen worden. De avond ervoor waren ze om 20:30 uur op het strand aangekomen. We hoopten dat ze vanavond ook vroeg zouden komen, want de volgende ochtend zou het ontbijt al om 6:30 uur zijn. Na het diner zat iedereen geduldig te wachten op "het" signaal. Toen de ranger rond 20:45 uur "Turtle time" riep vloog iedereen omhoog en holde achter de ranger aan naar het strand. Snelheid was nodig, want het nesten duurt maar 15-20 minuten. De groep bestond uit ongeveer 35 toeristen. Op het strand aangekomen mochten we geen zaklamp gebruiken, omdat de schildpad dan gestrest raakt en stopt met het leggen van eieren in het nest. Dit nest heeft ze bij aankomst op het strand zelf aangelegd. Dit kan wel een uur duren, maar gelukkig was het de taak van de ranger om dit proces te controleren. Een voor een mochten we van dichtbij zien hoe de schildpad haar eieren legt en natuurlijk een foto maken. Een schildpad legt gemiddeld 100 eieren. We hadden geluk dat dit een onbekende schildpad was. We mochten daarom ook getuigen zijn van het taggen en meten van dit exemplaar. Daarna ging de schildpad weer naar zee en vervolgden wij onze weg naar de broedplaats. De eieren die de schildpad had gelegd waren door de ranger in een emmer gedaan. Er werd getoond hoe ze de eieren in een gat in de grond begraven en hier een klein hek omheen zetten, ter bescherming tegen roofdieren. Daarna mochten we mee naar het strand om baby schildpadden die 2 dagen geleden waren geboren uit te zetten in zee.